“Saxofoonspelen is mijn passie. Ik wil heel graag deze passie doorgeven aan u of uw kind. Het fijne van saxofoon spelen is dat je al in het begin snel resultaten kunt behalen, zie filmpje. Ik geef les aan kinderen vanaf 9 jaar, maar ook aan volwassenen van 73. Vraag vrijblijvend een proefles bij mij aan en laat je verbazen!”
Ik was negen jaar toen ik bij de plaatselijke harmonie met de klarinet begon. Op mijn zestiende hoorde ik voor het eerst ‘Take Five’, een compositie van de cool-jazz altsaxofonist Paul Desmond. Dat vond ik werkelijk geweldig en ik ben toen overgestapt naar saxofoon. Op het Rotterdams conservatorium kreeg ik les van Leo van Oostrom, een top-docent en een zeer kundig saxofonist. Hij gaf heel breed les. Er was nog geen jazz-opleiding, maar Leo behandelde klassiek, jazz en moderne muziek t/m grafische partituren. Vanaf mijn derde jaar op het conservatorium startte de ‘lichte muziekopleiding’ en kreeg ik les van giganten zoals Ferdinand Povel en Frans Elsen. Tijdens mijn studie in Rotterdam gingen we op dinsdagavond altijd naar Jazzcafé Dizzy in Rotterdam. Daar kreeg ik volop de ruimte om te spelen. Dizzy was toen nog een smalle pijpenla met zand op de vloer en pinda-automaten. Daar kreeg ik mijn bijnaam, Arie Kuit, de ‘Charlie Parker’ van Rotterdam.
Mijn grote helden zijn: Paul Desmond, de sound en de lijnen zijn zo mooi in balans. Charlie Parker, samen met Dizzy Gillespie de uitvinder van de bebop. Wat een creatieve speler. Het is erg leuk om verschillende takes van een song te horen. Ze zijn allemaal anders qua improvisatie, ongelofelijk. Cannonball Adderley… wat hij met Miles en Coltrane opgenomen heeft, in één woord: fantastisch! David Sanborn, de pop-specialist. Een bijzondere sound en een kei in improvisaties van 2 minuten lang. Dit is ook de manier om te spelen met een DJ.
Een van de meest bijzondere concerten die ik gegeven heb, was in Rotterdam. Er was daar een Jazzpodium ‘Thelonious’, genaamd naar de pianist Thelonious Monk. Daar hebben we een Parker herdenkingsconcert gegeven. Voor dit concert had ik een aantal arrangeurs de opdracht gegeven, om voor mij een aantal ‘Standards’ te arrangeren voor een strijkkwartet met ritmesectie en saxofoon.
Ooit was ik genomineerd voor de Pall Mall Jazz Award. Ten tijde van de finale was ik op toernee met The Glenn Miller Orchestra, waar ik de lead-altist was. Met dit orkest heb ik een geweldige tijd achter de rug. Gespeeld in enorm beroemde concerthallen zoals het Concertgebouw Amsterdam, de Doelen in Rotterdam, de Berliner Philharmonie en het Wiener Konzerthaus. In Palermo, waar ‘beschermingsgeld’ betaald moest worden, anders kon er wel eens wat gebeuren. Tel Aviv, geweldige ambiance en heerlijk eten, wel raar al die soldaten met machinegeweren. Met Bram Peper mee naar Jakarta, waar we een concert gaven voor 12.000 mensen. Met Frank in Person naar Engeland, waar wij een optreden gaven in het landhuis Cliveden, waar rond 1963 de Profumo-affaire zich afspeelde, enz. Druk in de weer met highlights in de maak waaronder ‘Eleonora’s Choice’: the Vintage Collection. Een programma met songs uit het American Songbook met zelfgearrangeeerde songs voor zang, strijkkwartet en ritmesectie.
Lees en luister verder op: www.ariekuit.nl